این حقیر در روز جمعه 18 شعبان المعظم یکهزار و سیصدونودونه هجریه قمریه که بخدمت استاد علامه در مشهد مقدس رسیدم و در آن روز راجع به کربن نیز مذاکراتی شد، اینجانب فرمایشات ایشان را ضبط و فعلا برای خوانندگان گرامی در اینجا می آورم: علامه فرمودند: "مسیو هانری کربن استاد شیعه شناسی دانشگاه سوربن قریب یکی دو ماه است که فوت کرده است، و مجالس عدیده ای راجع به تحقیق مذهب شیعه با ما داشت. مرد سلیم النفس و منصفی بود، او معتقد بود که در میان تمام مذاهب عالم، فقط مذهب شیعه است که مذهبی پویا و متحرک و زنده است، و بقیه مذاهب بدون استثناء عمر خود را سپری کرده اند، و حالت ترقب و تکامل را ندارند. کلیمیان قائل به امام و ولی زنده ای نیستند، و همچنین مسیحیان و زردشتیان و اتکاء به مبدء حیاتی و بواسطه عمل به تورات و انجیل و زند و اوستا اکتفا نموده و تکامل خود را فقط در این محدوده جستجو می کنند. و همچنین تمام فرق اهل تسنن که فقط تکامل خود را در سایه قرآن و سنت نبوی می دانند. اما شیعه، دین حرکت و زندگی است، چون معتقد است که حتما باید امام و رهبر امت زنده باشد، و تکامل انسان فقط به وصول بمقام مقدس او حاصل می شود. و لذا برای این منظور از هیچ حرکت و پویائی و عشق دریغ نمی کند. می فرمودند: "روزی به کربن گفتم: در دین مقدس اسلام تمام زمین ها و مکان ها، بدون استثناء محل عبادت است، اگر فردی بخواهد نماز بخواند، یا قرآن بخواند یا سجده کند، یا دعا کند در جا که هست میتواند این اعمال را انجام دهد، و رسول الله فرموده است: جعلت لی الارض مسجدا و ظهورا، ولی در دین مسیح چنین نیست، عبادت فقط باید در کلیسا انجام گیرد، و در موقع معین، عبادت در غیر کلیسا باطل است. بنابراین اگر فردی از مسیحیان در وقتی از اوقات حالی پیدا کرد، مثلا در نیمه شب در خوابگاه منزل خود، و خواست خدا را بخواند، چه کند؟ او باید صبر کند تا روز یکشنبه، کلیسا را چون باز کنند، بیاید در آنجا، و برای دعا در آنجا حضور بهم رساند؟ این معنی قطع رابطه بنده است با خدا." کربن در پاسخ گفت: بلی این اشکال در مذهب مسیح هست، والمحمدالله دین اسلام در تمام ازمنه و امکنه و حالات رابطه مخلوق را با خالق خود محفوظ داشته است. و فرمودند: "اگر در دین مقدس اسلام انسان حاجتمند، حالی پیدا کند طبق همان حال و حاجت، خدا را می خواند، چون خدا اسماء حسنائی دارد چون غفور و رحیم و رزاق و منتقم و غیرها و انسان طبق خواست و حاجت خود، هر یک از این اسماء را مناسب دیده خدا را بدان اسم و صفت یاد می کند. مثلا اگر بخواهد خدا او را بیامورزد و از گناهش در گذرد باید از اسم غفور و غفار و غافرالذنب استفاده کند. اما در دین مسیح خدا اسماء حسنا ندارد فقط لفظ خدا و آله و أب برای اوست بنابراین اگر شما مثلا حالی کردید! و خواستید خدا را بخوانید و مناجات کنید و او را با اسماء و صفاتش یاد کنید! و با اسم خاصی از او حاجت خود را بطلبید! چه خواهید کرد؟" در پاسخ گفت: من در مناجاتهای خود، صحیفه مهدویه علیه السلام را می خوانم.
علامه می فرمودند: "کربن کرارا صحیفه سجادیه علیه السلام را می خواند، و گریه میکرد."
حسینی طهرانی، محمدحسین. مهر تابان: یادنامه و مصاحبات تلمیذ و علامه محمدحسین طباطبائی تبریزی. بی جا: انتشارات باقر العلوم، [1417ق. = 1375]. ص.47